Blogger Widgets

2013. április 5., péntek

Öntsünk tiszta vizet a pohárba! - Mi az, amiben a Csontváros és a Twilight hasonlít?

Sziasztok!

Millió egy oldalon olvastam már, hogy a Csontváros lehet az új Twilight, és lépten-nyomon összehasonlítják a kettőt. Ennek a cikknek nem az a célja, hogy ezeket kihangsúlyozza, hanem hogy rávilágítson, hogy bár vannak hasonló vonások, a hasonló vonások is teljesen mások, így a lényeg teljesen más. 

Tehát akkor: Miben hasonlít a Csontváros és a Twilight?


 
1. Célközönség

A Twilight és a Csontváros is young adult könyv, tiniknek íródott. 
Ez a hasonlóság ebben gyakorlatilag ki is merül, mert míg a Twilight leginkább a romantikát jobban kedvelő lányoknak szól, addig a Csontvárost nagyon sok fiú is olvassa, pontosan az akciójelenetek miatt.

2. Fantasy

Igen, mind a Twilightban, mind a Csontvárosban vannak fantasyelemek, és mindkettő a mi világunkban játszódik, nem valamilyen kitalált helyszínen, pl. Középföldén. 
Azonban míg a Twilightban gyakorlatilag háromféle lény létezik (vámpír, alakváltó, vérfarkas), addig a Csontváros rengeteg különböző lényt vonultat fel, például démonokat, boszorkánymestereket, tündéreket...

3. Vámpírok, vérfarkasok

Ha már a lényeknél tartunk. Igen, a Twilighthoz hasonlóan a Csontvárosban is vannak vámpírok és vérfarkasok. De a Twilighttal ellentétben a Csontvárosban inkább a klasszikus mítoszokhoz nyúlunk vissza. Igen, iszunk emberből, nem, nem tudunk a napon sétálgatni, nem szeretjük a szenteltvizet, és igen, a vámpírok és a vérfarkasok kapcsolata nem túl kiegyensúlyozott. És nem, nem csillogunk. (Hacsak nem találunk egy tégely csillámport...)
 
4. Főszereplő

Igen, a főszereplő egy tinilány. De Bellával ellentétben mást is csinál, mint hogy a szerelmi élete miatt szenved. Meg akarja menteni az édesanyját, harcol a démonok elleni csatában és többször megmenti a barátait. Szóval összességében sokkal erősebb karakter, mint Bella.

5. Szerelmi szál

Na, ez az a pont, amin szerintem a legjobban lehet vitatkozni. Ugyanis a Csontvárosra nagyon sokan szeretnék ráhúzni a szerelmi háromszög klisét, és nem mondom, hogy egyáltalán nincs rá mód. Mert igen, van a lány, a lány legjobb barátja meg az új fiú. De! Emellett azért ott van még a fiú legjobb barátja is, aki belefolyik az egész szerelmi szálba, illetve az ő húga, aki szintén, emellett egy szexi, biszexuális boszorkánymester. Így már nem is olyan egyszerű a képlet, nem igaz? (Direkt nem írtam le pontosan, hogy ki kibe hogyan zúgott bele, hogy ne legyen spoiler azoknak, akik amúgy nem ismerik a történetet.)
Emellett ebben a történetben nem csak a szerelmi szál a hangsúlyos, hiszen démonok elleni küzdelem is van, csata a világ megmentéséért, egy főgonosz, aki el akarja foglalni a világot (ez most nagyon leegyszerűsített), illetve útközben meg kell menteni Clary édesanyját is, hiszen az egész történet ezzel indul. 

6. Szexi pasik

Na jó, ha már szóba került a szerelmi szál, emellett sem mehetünk el. Igen, a Csontvárosban is vannak jó pasik. De melyik könyvben nem, most őszintén? A különbség azonban itt szerintem abban rejlik, hogy ezeket a szereplőket nem, vagy nem csak az teszi szexivé, hogy jól néznek ki. (Twilight rajongók, ne utáljatok, nagyon szeretem azt a sorozatot is, de...) Itt a pasikat leginkább a cselekedeteik teszik kívánatossá: a humoruk, a magabiztosságuk, a bátorságuk, vagy éppen bizonyos helyzetekben a sebezhetőségük. Érdekes szereplők. Szerintem mindent elárulok, ha azt mondom, hogy az egyik legnépszerűbb pasi szereplő a könyvből egy biszexuális boszorkánymester, aki még ráadásul ázsiai származású is. Itt nem a külső a lényeg!

7. Erős mellékszereplők

A Twilight népszerűségének szerintem az egyik titka volt az is, hogy szerethetőek voltak a mellékszereplők. (Alice, Jasper, Emmett, Carlisle stb.) Ez elmondható a Csontvárosról is, nagyon sokan jobban is szeretik a mellékszereplőket, mint a főszereplőket. (Pl. a már előbb említett boszorkánymestert)
  
7. Női írónő

Igen, mindkét sorozatot nő írta. Stephenie Meyer a Twilightot és Cassandra Clare a Csontvárost, és mindkettőjüknek az első könyvéről van szó, bár Cassandra Clare előtte már írt fanfiction regényeket az interneten.

8. Jamie Campbell Bower

Ez egy olyan elem, ami véletlenül alakult így. Történetesen a Csontváros egyik főszereplője az a Jamie Campbell Bower, aki a Twilight filmekben Caiust, az egyik főgonoszt játszotta. Azonban érdemes megjegyezni, hogy Jamie az egész Twilight Sagában összesen nem volt képernyőn kb. 10-15 percnél többet, és összesen körülbelül 10 mondata volt, azok közül is sok egyszavas. És Jamie elég sok más filmben is szerepelt, többek között a Harry Potterben.

9. Siker?

Ez az a faktor, amiben hajlandó vagyok engedni kicsit. A Csontvárost gyakran azért emlegetik egy lapon a Twilighttal, mert hasonló sikert remélnek tőle.


Összességében szerintem a fő hasonlóságokat összefoglaltam. Ebből is látszik, hogy a legtöbb általános dolog, ami semmit nem mond a történetről (pl. hogy nő az írónő vagy hogy siker lehet), és amit rengeteg könyvre rá lehetne húzni. (A Hunger Games sorozatot is nő írta, női a főszereplő, a tinik a célközönség, vannak benne szexi pasik, erős mellékszereplők, sikeres, van benne szerelmi háromszög és vannak benne fantasyelemek. Még sincs semmi köze a kettőnek egymáshoz.)

A különbségek sora viszont szinte végtelen lenne, csak hogy az egyik legnagyobbat kiemeljem, a kérdések, amiket Clare a könyveiben érint (zsidó vámpír, meleg-biszexuális beállítottság, rasszizmus, jó és rossz viszonya, a barátság és szerelem közötti különbség, szülő-gyerek kapcsolat stb.)

És ahogy Cassandra Clare maga is mondta: ő nem a Twilight akar lenni, mert a Twilight a Twilight, a Harry Potter a Harry Potter, a Hunger Games pedig a Hunger Games. A végzet ereklyéi sorozat legyen A végzet ereklyéi sorozat. Önmagáért.

5 megjegyzés:

  1. Ne haragudj ,hogy ilyen marhaságot írok ide, de a mellékszereplőket mellszőrzetnek olvastam...kicsit lehet elkalandoztam a szexi pasi résznél...xD

    Egyébként meg a két sztori ég és föld.Szerintem.

    VálaszTörlés
  2. Egyet értek Rékával a két sztorit nem kéne összehasonlítani. Olvastam én is az alkonyatot és a TMI-t is,de a két történet nem ugyanaz. Sőt egyáltalán nem értem minek kellett ezt felhozni,hogy következő twilight... baromság.Ez tényleg Csontváros és kész.

    VálaszTörlés
  3. Én nem értem, hogy miért hasonlítgat mindig mindenki mindent az Alkonyathoz, szeretem, meg minden, de én ezt nem értem. Csak azért, mert sikeres film/könyv, miért kell már egyes filmek megjelenése ELŐTT a Twilight UTÓDjának besorozni ???
    A Burkot is és a Csontvárost, és a Csitt csittet és még sok másik könyvet/filmet a Twilighthoz hasonlítgatnak, holott semmi köze a könyvhöz/filmhez !!!
    Most őszintén, csak azért mert van benne szexi pasi, szerelmi háromszög, csalódás, ... (ami mellesleg, teszem hozzá, manapság minden tini könyvben megtalálható !) miért csak a Twilight utánzata lehet ??? A Csontváros egyedi és ezt el kell fogadni :D

    VálaszTörlés
  4. szerintem mind két könyv nagyon jo !!!!!! de a csontvárosban meg van az izgalom ami egy jo könyvbe kell :)

    VálaszTörlés

Rendeljétek meg innen Cassie könyveit!

Blogger Widgets