Blogger Widgets

2013. március 29., péntek

Sok Árnyvadász könyv - Személyes véleményem

Sziasztok!

A napokban Cassie bejelentette, hogy azokon kívül, amikről eddig tudtunk, még két Árnyvadász trilógiát tervez, ezzel összesen 18-ra növelve az Árnyvadász regények számát, nem számítva ugyebár a kiegészítő köteteket. 

A hír elég nagy port kavart kint is (bár ott én főként pozitív dolgokat olvastam), és itthon is (itt meg főként negatívat). Én nyilvánvalóan elfogult vagyok a témában, de természetesen véleményem, gondolataim nekem is vannak a dologgal kapcsolatban, és ezt most szeretném leírni. Nem tudom, hogy a bizonyos helyeken történő "osztás" mennyiben fog elérni ehhez a poszthoz is, de őszintén megmondom, mit gondolok erről, és ha ez valakinek nem tetszik, nos... Így járt. 

Tudom, hogy ez egy rajongói oldal, ami nyilvánvalóan nem az én véleményemről szól, de örömmel vettem, hogy az új képekkel kapcsolatos véleményemről is többen érdeklődtetek, amikor csúsztam vele, és a Clockwork Princessről alkotott gondolataim is érdekeltek titeket, ezért vettem a bátorságot, és úgy döntöttem, ezzel kapcsolatban is írok az oldalra.

Az, hogy ha valaki olyan nem örül az új könyveknek, aki alapból nem szereti Cassandra Clare-t és a könyveit... Na bumm! Nem meglepő. De rengeteg olyan véleményt olvastam, melyek szerint ez a világ már lerágott csont, Cassie nem fog tudni újat mondani, miért nem ír végre valami eredetit, stb.

Először is: az Árnyvadászok világa eredeti. Lehet, hogy Cassie merített innen-onnan, ahogyan előtte millió író tette (igen, emberek, ebbe beleértendő Tolkien és Rowling is), de ezt a világot Cassie alkotta, az ő világa. (És mielőtt megkapom: igen, tisztában vagyok a rengeteg párhuzammal a HP-vel, a Star Warsszal, és Cassie fanficjeivel.)

Másodszor: Cassie ír nem Árnyvadász könyvet is. Holly Black-kel közösen dolgoznak egy Magisterium nevű trilógián, ami ugyan nem YA könyv lesz, hanem middle grade, de ez nem jelenti azt, hogy nem szerethetjük. A Harry Potter és a Percy Jackson is middle grade, és attól még nagyon jó könyvek.

Harmadszor: Nem tudjuk, hogy tervez-e az Árnyvadászos és a Magisterium könyveken kívül mást. Cassie elég sok könyvön dolgozik párhuzamosan (jelenleg 5 könyvön!), így én nagyon is könnyen el tudom képzelni, hogy fog írni az Árnyvadászos könyvekkel párhuzamosan más, nem Árnyvadászos YA könyveket. 

Ennyit általánosságban. És akkor kicsit személyesebb véleményem.

Amikor Cassie bejelentette, hogy folytatást ír, ami az Üvegváros után fog játszódni, nagyon örültem. Amikor kiderült, hogy újabb három rész lesz, nekem is voltak kétségeim. Amikor pedig elolvastam a Bukott angyalok városát... Maradjunk annyiban, hogy a kétségeimet nem igazán sikerült eloszlatni. Viszont annyit mondanék így spoiler nélkül, hogy az ötödik rész viszont szerintem már megint nagyon jó volt, és sokat várok a befejező résztől. Aztán jött a Pokoli szerkezetek, és szerintem igenis tudott újat nyújtani, és az utolsó része zseniális. 

Ezeken kívül érkezne még elvileg három sorozat: a TLH, ami a Pokoli szerkezetek szereplők gyerekeiről szólna, aztán a The Dark Artifices 2012-ből, végül pedig a névtelen sorozat. És szerény véleményem szerint potenciál mindben lehet. A TLH-ban érdekes lehet a történelmi környezet, illetve az, hogy láthatnánk szülőként azokat a szereplőket, akiket tiniként megismertünk. (Cassie-nél ilyen még nem volt eddig, és valószínűleg utána sem lesz, mert a TMI után egyik sorozat sem lesz olyan távoli, hogy szülőkként láthassuk Jace-éket. Hacsak nem lesz gyerekük 22-23 éves korukban.) A TDA könyveknek pont az lesz a lényege, ahogyan Cassie ígérte, hogy megismerjük az új Árnyvadász világot, ami már nem teljesen olyan, mint a TMI és a TMI előtti világ, mert a nagy csata mindent gyökeresen megváltoztatott. (Ha engem kérdeztek, a Klávé irányításában nagy változásokra lehet számítani, aztán az Alvilági-Árnyvadász ellentétben is, könnyen lehet, hogy az angyalok esetleges megjelenése is változtathat a világon stb.) Tehát azt tudjuk, hogy egy más Árnyvadász világot fogunk látni, emellett Cassie azt ígéri, hogy megismerjük a vízi világot is Los Angelesben, amiről eddig még nem hallottunk. (Igen, állítólag sellők is vannak.) A névtelen sorozatról eddig vajmi keveset tudunk, de azt igen, hogy két meleg főhősre számíthatunk, ami YA könyvek területén már önmagában korszakalkotó, anélkül, hogy bármit is tudnánk a történetről. 

És még ha látjuk is fel-felbukkanni az egymásra sok dologban hasonlító szereplőket (pl. Will/Jace), akkor is megmarad valami, amit szerintem soha nem fogunk elveszíteni: Cassie humora. Mert lehet akármilyen elcsépelt a történet, és visszatérhetnek akár ugyanazok a szereplők, számomra az egyik legjobb dolog Cassie könyveiben, hogy hat az érzelmeinkre. A legtöbb esetben nagyon sokat nevetünk, és ez nagy eséllyel nem fog változni. És az sem, hogy lesznek pillanatok, amikor legszívesebben a falhoz vágnánk a könyvet, olyan idegesek leszünk, vagy magunknál kell tartanunk egy százas zsepit, mert nem bírjuk könnyek nélkül. Ez Cassie. 

És azért emberek, ne legyünk naivak! Mind ismerjük Cassie-t és a múltját. Van itt valaki, akit tényleg meglepett a hír? Most őszintén!

Cassandra Clare fanficíróként kezdte. Folytatásokat írt! Az első története egy Jane Austenhoz kapcsolódó történet volt. És ha Rowling könyvéhez írt egy 2000 oldalas fanfictiont, kiben merült fel, hogy a sajátjához nem fog folytatást írni? 

Még Rowling is nehezen szabadul a maga alkotta világból. Pontosan tudja, mi a története Harry szüleinek, Dumbledore-nak, a házalapítóknak vagy hogy éppen mi fog történni Harry gyerekeivel. Még egy átlagos olvasónak is pörög az agya, hogy mi lesz x év múlva a főhősökkel! Gondoljunk bele, milyen ha évekig ebben a világban élsz, mozogsz, megalkotod az egészet, a magadénak érzed. Az Árnyvadász világ Cassie maga, ugyanúgy, ahogy a Harry Potter világ Rowling maga, és a Gyűrűk ura világa maga Tolkien! Nem várhatjuk el, hogy egyszerűen megváljon a világtól, ha nem akar. Tolkien hány történetet írt Középföldéről? Rengeteget! Egészen haláláig élt abban a világban! És ha Rowling úgy döntene, hogy ír még a varázslókról, szerintem minimum 20 könyvnyi történet van még a fejében ebből a világból.

És megint csak hangsúlyoznám, ne legyünk naivak! Cassandra Clare nem csak írónő, ahogyan ezt nem is tagadja. Cassandra Clare-nek félelmetesen jó üzleti érzéke van, nem véletlenül, hiszen az édesapja üzletember. Mert bizony a könyvkereskedelem üzlet, még akkor is, ha ezt sokan nem szeretik elismerni. Nagyon is komoly pénzek vannak benne. Cassie pontosan tudja, mivel tartsa lázban a rajongókat, mivel vegye rá őket, hogy megvegyék a drágább könyvet, hogy előrendeljék azt stb. Imádjuk, hogy Cassandra Clare tartja a rajongókkal a kapcsolatot (igen, én is), de szerintem mindannyian tisztában vagyunk azért azzal is, hogy ez az egész egy keményen átgondolt marketinggépezetnek is a része.
Cassie pontosan tisztában van vele, hogy van kereslet az Árnyvadász könyvekre. Miért hagyná abba, ha van még ötlete, és van rá biztos kereslet? Ha annyira rossz lesz, amit ír, nem fogják megvenni, és akkor nem fog többet írni. Ennyi. De amíg ez nincs így, nyilván nem fogja abbahagyni, hacsak nem unja meg. De mint a példa mutatja, nem unja, és az olvasók sem. De ez nem feltétlenül rossz, ezért nem feltétlenül kell utálni. Nem hiszem, hogy akkora probléma, ha valaki nem akar éhező művész lenni (bár ettől Cassie nyilván már most is távol áll), és ugyanúgy, ahogy minden más szakma űzője, arra törekszik, hogy pénzt is keressen. Ő is emberből van, ő is csak sikerre vágyik, és bizony egy író sikerét a leghatékonyabban még mindig az eladott példányszámokban lehet mérni, még akkor is, ha ettől egy könyv még nem feltétlen jó.

És ahogy azt sokan elmésen, kissé cinikusan megállapították, nyugdíjas korunkig Árnyvadász könyvet olvashatunk... Cassie jelenlegi számítása szerint én magam is 30 fölött leszek már, mire ebben a léptékben az utolsó kötet kijön angolul. Nyilván akkor már nem a megcélzott korosztályba fogok tartozni, de nem hiszem, hogy ez korfüggő lenne. Édesanyám, aki hatvan fölött jár már, imádja az Árnyvadász könyveket, ahogy a nővérem is, aki negyvenhez közelít, és a másik nővérem és a férje is, akik harminc körül járnak. És azt se felejtsük el, hogy akkor már nem feltétlenül nekünk akarják majd eladni ezeket a könyveket! Lehetséges, hogy addigra mi már tényleg unni fogjuk kicsit az Árnyvadász könyveket (bár én nem hiszem), de ha így lesz, akkor is lesz egy felnövő generáció, akik nem olvasták még a Csontvárost, és akiknek majd az akkori Árnyvadász könyv jelenti majd azt az újdonságot, ami nekünk egykor a Csontváros volt, mert ők még nem ismerik Jace-t meg Willt meg a többieket. (Pont úgy, ahogy nagyon sokan a Pokoli szerkezeteket olvasták úgy, hogy még nem is hallottak a Csontvárosról.)

Szóval nem, nem csak az elvakult rajongásom beszél belőlem, amikor azt mondom, én örülök a hírnek. Pontosan tudom, hogy ez üzlet, ahogyan azt is, hogy nyilván egyszerűbb egy olyan világban mozogni, amit már megalkottál, mint egy teljesen újat megálmodni. És igen, még annyira elvakult sem vagyok, hogy ne vegyem észre, hogy a Bukott angyalok városa nem Cassie legjobb könyve. 
De az Árnyvadász világ igenis érdekes, és szerintem még rengeteg lehetőség rejlik benne, ha valaki ügyesen bánik vele. 

És ha esetleg mégsem jön össze? Emberek, senki sem kényszerít rá minket, hogy olvassuk! Teljesen felesleges évekre előre aggódni! 

Az pedig szerintem különösen felháborító, hogy ennek "örömére" most hirtelen minden levél alól előbújtak azok, akik feltétlenül el akarják mondani, hogy milyen hibákat találtak az eddigi könyvekben is, és hogy már eddig sem szerették. Persze ehhez minden joguk megvan, ízlések és pofonok, és Cassie sem tökéletes, ezt is tudjuk, de attól még másnak tetszhetnek a könyvek. Szóval ezeknek az embereknek innen üzenem: ha már eddig sem olvastátok tovább, akkor titeket nem is érintenek a további könyvek sem, nincs értelme háborogni és kelteni a feszültséget! 

Na, hát azt hiszem, ez elég hosszú lett, és igen, most nagy szeretettel várom a további mocskolódó üzeneteket Cassie-ről, a könyveiről és szerény személyemről illetve a véleményemről a megszólítottaktól! :) Köszöntem a figyelmet! :)

7 megjegyzés:

  1. Én teljesen egyetértek veled!!

    VálaszTörlés
  2. Én is!^^ Meg még ennyit hozzátennék, ha nem is Árnyvadászos, de na. Én egy újabb Harry Potter világban játszódó történetnek is örülnék.^^

    VálaszTörlés
  3. Meg még annyit hozzáteszek... Szerintem azoknak lesz a legjobb, akik időrendi sorrendben olvashatják majd a Cassie-könyveket, mikor mind a... khm, sok megjelenik.(utánanéztem 18+Bane chronicles, és egyéb kiegészítő könyvek)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mondjuk ezzel én nem értek egyet. Szerintem Cassie könyveit is úgy érdemes olvasni, mint a Star Warst nézni: megjelenési sorrendben, nem időrendiben. Mert a rejtélyek úgy maradnak meg. Pl. ha nem úgy olvasod, nem agonizálsz rajta, hogy ki Zakariás meg ilyesmi. És ezek szerintem még jobbá teszik. :)

      Törlés
  4. Tőlem tekinthetünk rá üzletként is, én akkor boldogan támogatom. Sohasem fogom elfelejteni, hogy 3-4 hónapig le se tudtam őket a kezemből tenni, mert az egész világ úgy ahogy volt elvarázsolt. Igen, találtam benne hibákat, de egyszerűen annyira nem tudott izgatni, mivel van a könyvekben valami, ami el tudja velem őket feledtetni. Amikor nagyon szeretünk valamit/valakit, hajlamosak vagyunk elnézni a hibáit. Az zavarna, ha tele lenne tőmondatokkal, ha az érzelmek ábrázolás egyenlő lenne a nullával, ha a karaktereknek személyisége egy odacsapott valamivel kimerülne, ha nem szólna semmiről, ha nem lenne benne semennyi leírás, ha az egész világról konkrét képet nem kapnék. Innentől kezdve kinek mi. Én szeretem, nyilván nem mindenki van így vele.

    VálaszTörlés
  5. Őszintén bevallom, sokkolt,amikor olvastam, hogy mennyi mindent tervez még Cassie. Az eddigieknek nagyon örülök, túl vagyok már a CoB-n,CoA-n, meg a CoG-n ..2x, és nemrég fejeztem be a CA-t és a CP1-et. Imádtam!! ..bár mind a kettőt másért. Néha úgy éreztem, hogy összegyurnám a kettőt, hogy legyen valami abszolút tökéletes, de legbelül mégis csak azt érzem, hogy Igy a jó! :)
    Szóval félek. Igen, hiába tagadnám, mert rettegek attól, mi következhet ezek után. Szívesen olvasnám még Cassandra történeteit, devpillanatnyilag én is úgy érzem, mintha nehezen tudna újjat adni. Persze, egy saját világban mindn könnyebbn megy, szóval nem Cassie-t féltem,sokkal inkább magamat. Nem a csalódástól, hanem valamilyen megmagyarázhatatlan érzéstől.
    A legjobban, a meleg főszereplőkröl szóló YA érdekel. Nem árulok el nagy titkot, de a legnagyobb dolog,amiért hálás vagyok Clare-nek, az az, hogy sikerült megváltoztatnia a melegekhez fűződő nézeteimet. Ezer hála ezért. (Egy felmérés volt nálunk, és az egyik kérdés pont az volt,h ki ellenzi az azonos-azonos neműek kapcsolatát. Hát, nem lepődtem meg. Közel 42 emberből talán csak néhányan nem vetettük meg, aztán mint számomra kiderült,ebből is volt, aki csak tartózkodott a vélemény nyilvánítástòl.)
    Összességében, én szurkolok Cassie-nek. Annyit akarok nevetni, mint a Hercegen!! :D

    VálaszTörlés
  6. Egyetértek veled Deszy! :)
    Nekem eddigi életem egyik meghatározó pillanata volt, amikor mászkáltunk az egyik hipermarketben és a kezembe akadt "Az Angyal" című könyv. Nem mondott nekem semmit, soha nem is hallottam róla azelőtt, vissza is tettem 2x a polcra, de mikor 3adszorra is elmentünk előtte, muszáj volt betennem a kosárba!
    Miután elolvastam azt éreztem, hogy folytatnom kell. Rohantam a könyvesboltba megvenni a Csontvárost mert akkor még azt hittem, hogy az a közvetlen folytatása. Rövidesen rájöttem, hogy nem de a világ annyira bekebelezett, hogy az eddig megjelent 5 részt 4 hét alatt olvastam ki ( ami nálam rekordnak számított) ,és amint megjelent "A herceg" azt is , és végül a Clockwork Princesst is elolvastam angolul most.
    Ez a világ csodálatos és egyedi!
    Úgy érzem találtam Cassie által egy olyan világot magamnak ahol "elbújhatok" és bár valóban a Harry Potter is zseniális és elsőrangú, mégis személy szerint az Árnyvadászos világban jobban"otthon" érzem magam. :)
    Ezáltal pedig én csak örülök, hogy Cassie nem áll le az írással és remélem amikor majd én is 30 évesen olvasom az utolsó részeit a sorozatának, majd a gyerekeim kezébe nyomhatom a Clockwork Angelt vagy a Csontvárost! :)

    VálaszTörlés

Rendeljétek meg innen Cassie könyveit!

Blogger Widgets