Blogger Widgets

2014. január 7., kedd

Ilyenek lennének magyarul...


Sziasztok!

Nem tudom, ki mennyire látta, olvasta a cikkeket, amelyek mostanában a neten keringenek a névadással kapcsolatban. Aki esetleg nem, annak összefoglalnám a problémát: rengetegen választanak olyan nevet a gyerekeiknek, amelyek nem szerepelnek még a klasszikus névtárban. Ez pedig sokszor azzal a problémával is jár, hogy az angol vagy más eredetű neveket bizony magyar helyesírással kell leírni, kiejtés alapján.

Az újonnan kiadott névlistában rengeteg olyan név szerepel, amely sokaknál kiveri a biztosítékot. Sok szülő szeretné például kedvenc könyvszereplőiről elnevezni csemetéjét, így totyognak már Magyarországon Gandalfok és Frodók, de még Szedrikek és Herrik is. (Igen, utóbbi kettő Cedric és Harry volt fénykorában.)

Na, de mégis mi köze ennek az Árnyvadászokhoz? Amerikában már volt példa a szereplők utáni névadásnak, például a Comic Conon fordult elő, hogy Jamie-nek mutattak egy Jace nevű csecsemőt. A legnépszerűbb amerikai nevek között amúgy is sok Árnyvadász név szerepel. Nyilván nem feltétlenül csak Cassie rajongóinak hála, de a 2013-as TOP100-as férfi nevek listáján ott van a Henry (9.), Gabriel (17.), Alexander (19.), William (20.), Sebastian (26.), James (33.), Luke (38.), Jace (43.), Matthew (65.), Gideon (91.), Max (92.), Julian (96.), a női TOP100-as listán pedig Charlotte (1.), Olivia (3.), Emma (10.), Isabelle (62.), Sophie (72.). 

Na de hogy miért a bejegyzés? Nagy híve vagyok a neveknek, és alapvetően annak is, hogy könyvszereplőkről kapjanak nevet a babák, én magam is így kaptam egyébként a sajátomat, de azt gondolom, vannak határok. Mindenesetre összeállítottam az Árnyvadászoknak egy listát arról, hogy kedvenc szereplőink neve, hogyan is nézne ki körülbelül magyarul a jelenleg hatályos névadási jogszabályok alapján. Előre figyelmeztetnék mindenkit, hogy gyengébb idegzetűeknek nem ajánlom!

(Csak az érdekesebbeket emeltem ki, és az átírás természetesen nem hivatalos.)

Végzet ereklyéi:
  • Kleri
  • Dzsész
  • Szájmon
  • Magnusz
  • Dzsoszlin
  • Lúk
  • Válentájn
  • Dzsonatán
  • Dzsorden
Pokoli szerkezetek:
  • Tessza
  • Dzsémsz/Dzsem
  • Villiem
  • Dzsesszamin

The Dark Artifices:
  • Dzsulien
 TLH:
  • Krisztofer
  • Dzsémsz
  • Grész
  • Kordélia
  • Dzsesszí
  • Mettyú
  • Csarlsz

17 megjegyzés:

  1. Az en kislanyom (Emma Eliza) is konyvszereplok (Jane Austen hosnoi) utan kapta a nevet, amikor jartam tanacsadasra, egy anyukanak ott volt az Edvàrd nevu fia is. Magam biztos nem adnek olyan nevet, ami ennyire "magyartalan", par ev es igazi ritkasag lesz, ha valakit Zoltannak, Krisztiannak vagy Laszlonak neveznek. Pedig anno osztalytarsaim kozott jocskan voltak tobben is :D

    VálaszTörlés
  2. Vicces:DD Bár én sosem gondoltam rá, hogy mondjuk Klarissza legyen a gyerekem neve, amit ugye lehet Klerinek becézni, viszont az bogarat ültetett a fülembe, amikor a Csontvárosban Jace megjegyezte Clarynek, hogy van egy zsályafajta, amit ugyanígy hívnak.. Akkor eldöntöttem, hogy ha szakad, ha törik, az én kislányomat Zsályának hívják majd. Látva a Szedriket és a Frodót ez már nem is annyira furcsa..

    VálaszTörlés
  3. Ezeken nagyon jót nevettem, borzasztóan hangoznak...:D
    De a Kordélia az nagyon tetszik. Valószínűleg nem nevezném így a gyerekem, de ez az egy jól hangzik :D viszont a Dzsész és a Lúk nagyon durva :D

    VálaszTörlés
  4. Úristen! Ez nagyon durva! Nekem az ilyesmi konkrétan fejfájást okoz, bár én is elszórakoztam vele:) ím: dzsémi metkálf kempbell báder szörnyű. Én sajnálom az ilyen nevű gyerekeket! De azért vicces :) ;)

    VálaszTörlés
  5. xD Inkább ezt hagyjuk. Szegény gyerekek....xD

    VálaszTörlés
  6. xD Milyen lehet egy olyan nevű emberke hogy Gandalf vagy Frodó, jézusom :D

    VálaszTörlés
  7. az én fiam akkor is szebásztyön (sebastian) lesz! :DD kész vicc egyébként... :D

    VálaszTörlés
  8. Dzsész? én azt hittem Csésznek kell ejteni a Jace-t.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A j-t a legtöbb esetben J-nek ejtjük, de itt biztosan, hiszen elvileg a Jonathan Christopherből jön. A Jonathant pedig kétségtelenül dzs-vel ejtjük.
      Csésznek a Chace-t kell ejteni.

      Törlés
  9. Hát ezek röhejesek! XD Mondjuk még a Magnusz egész türhető :D

    VálaszTörlés
  10. Az én fiam tuti Magnusz lesz! xD

    VálaszTörlés
  11. Itt Norvegiaban minden 2. gyereket Magnusnak hivnak :) eleg normalis nev szntem

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt nem a név volt a lényeg, hanem hogy magyar helyesírással hülyén néznek ki. Egyik névvel sincs semmi gond.

      Törlés
  12. Egy név van amit meg lehet tartani, Simon nap pont most volt két napja, és csak ízlés kérdése, hogy Simonnak vagy "Szájmonnak" ejtjük :)

    VálaszTörlés

Rendeljétek meg innen Cassie könyveit!

Blogger Widgets