Blogger Widgets

2012. december 23., vasárnap

Miért kavar majd nagy port a Csontváros film?

Sziasztok!

A nagy siker általában vitákat generál. Ha valamit sokan szeretnek, akkor azt általában legalább annyian gyűlölik. Minden nagy franchise-zal kapcsolatban volt valami, amibe bele lehetett kötni: a Harry Potter sátánista, a Hunger Gamesben gyerekek öldösik egymást, a Twilight körüli vitákba pedig már inkább bele se mennék, szerintem mindenki ismeri.

De vajon milyen okok lesznek azok, amelyek nagy eséllyel sokakban ellenérzést keltenek majd a Csontvárossal kapcsolatban? Cassandra Clare nem fél attól, hogy tabutémákat érintsen a könyveiben, így biztosak lehetünk benne, hogy vannak ilyenek. Összeszedtem a szerintem toplistás okokat.

1. Vérfertőzés

Az egyik legnagyobb port kavart szál a sorozatban Clary és Jace, aztán később Clary és Sebastian/Jonathan kapcsolata, bár utóbbi a Csontváros filmet még nem érinti.
Clary és Jace csókolóznak a könyvben, és végig forr köztük a levegő. Le sem tagadhatnák, hogy mit éreznek egymás iránt. Ez minden bizonnyal a filmben is így lesz, ezeknek a szikráknak a jeleit már az első előzetesben is láthatjuk. A könyv végén azonban jön a fordulat: Jace és Clary testvérek. Az ígéretek szerint pedig ugyanez a fordulat a filmben is meglesz.
Cassandra Clare maga előszeretettel hasonlítja a dolgot a Csillagok háborújához. Egy csók abban is elcsattan Leia és Luke között. De van különbség: hiszen ott és akkor Leia és Luke között nem izzik a levegő, Jace és Clary közt viszont...
Ez minden bizonnyal nem is annyira az első, sokkal inkább a második és a harmadik film esetében jelent majd különösen nagy támadópontot, hiszen akkor már tudnak is róla, hogy testvérek.

2. Homoszexualitás

A pont címének a homoszexualitást adtam, de igazából nem szabad megfeledkezni arról, hogy Magnus tulajdonképpen nem homo- hanem biszexuális!
A nem heteroszexuális párokról szóló történetek, habár egyre elfogadottabbak, még mindig sok szempontból tabutémát jelentenek. Ezért kavarhat akkora port egy-egy olyan film, mint a Túl a barátságon vagy a Soldier's Girl. (Vagy gondoljunk csak arra, mekkora felháborodást generált, amikor J.K. Rowling egy nyilatkozatában elárulta, hogy Dumbledore meleg.)
Különösen igaz a tabu dolog akkor, ha egy fiatalokról fiataloknak szóló történetről van szó. Márpedig a Csontváros egy ilyen történet, és Magnus és Alec ha nem is főszereplők, de főbb szereplők. Amennyire tudjuk, az ő kapcsolatukat nem kívánják szőnyeg alá seperni, és Alec a filmben is homoszexualis, Magnus pedig biszexuális lesz. Kérdés persze, hogy ez mennyire jelenik majd meg a filmben, hiszen az első leírt csók Magnus és Alec között az Üvegvárosban csattan el. De tudjuk egy kivágott jelenetből, hogy Magnus és Alec első csókja a Csontváros idejében volt, és a filmes keretek között lehetőség adódik arra, hogy azt is lássuk, amit a könyvben Clary nem láthatott. Pontosan ezért az egyik legnagyobb kérdés az, hogy vajon mennyire teszik hangsúlyossá ezt a filmben. Ha azonban igen – a Malec rajongók nagy örömére – biztosak lehetünk benne, hogy az nem arat majd osztatlan sikert.

3. Vallás

Tudjuk, hogy a katolikus egyház sokszor indokolatlanul szigorúan reagál le dolgokat. (Elnézést minden katolikustól, ezzel nem akarom senki hitét megsérteni, egyszerűen csak a tényekről beszélek.) Így történhetett meg például, hogy a pápa egyenesen sátánistának titulálta a Harry Pottert, ami gyerekeknek szól, olyan egyetemes értékekre tanítva őket, mint a barátság, a szeretet, a bátorság és az elfogadás.
Ugyanez a probléma bőven felmerülhet a Csontváros esetében is. Hiszen a varázslat adott, a természetfeletti lények is, egyenesen démonok futkosnak a világunkban.
De ha lehet a dolgot még hangsúlyosabbá teheti a katolikus egyház számára az, hogy Clare sok szempontból épít a Bibliára. Az angyalok, a nephilimek, a pokolról alkotott kép... Elés sok a támadható felület. 
Ezeken kívül felmerülhetnek például viták a szereplők vallását illetően is. Simonról például tudjuk, hogy zsidó.

4. Etnikai különbségek

Cassandra Clare könyveiben mindenféle etnikumból találni szereplőket: fehérek, ázsiaiak, latin származásúak, színesbőrűek, gyakorlatilag már csak az indiánok hiányoznak.
Külön hangsúlyozta, hogy nagyon szeretné, ha Hollywood nem kívánná kiterjeszteni a „white washing” szokását a Csontvárosra is, ezért is kampányolt annyira, hogy Magnust ázsiai színész alakítsa a filmben is.
Amikor kiderült, hogy Godfrey Gao lesz Magnus, már akkor rengetegen tiltakoztak ellene, mert képtelenek voltak feldolgozni, hogy Magnus ázsiai származású.

5. Fanfiction mizéria

Cassandra Clare fanfiction szerzőből nőtte ki magát New York Times bestseller szerzővé. Ez már alapból támadhatóvá teszi, és még azokban a napokban, amikor fanfictinöket írt, rengeteg olyan vád érte, miszerint ötleteket lopott másoktól.
A Csontváros és számos más, általa is szeretett történet között (Harry Potter, Star Wars stb.) rengeteg a felfedezhető párhuzam, és ezeket gyakran fel is emlegetik azok, akik nem szeretik Cassandra Clare-t és a műveit. A nyilvánvaló hasonlóságokat nagy eséllyel sokan felfedezik majd a film után is, és ez további vitákat szíthat.

5 megjegyzés:

  1. Én is gondolkoztam már ezeken a dolgokon, és szerintem az első két pont lehet majd a legproblémásabb, bár szerintem a meleg dolog még annyira nem lesz kiemelve az első filmben, így emiatt csak később kell aggódnunk. Inkább majd a vérfertőzéses dolog veri ki szerintem nagyon a biztosítékot majd az emberek körében.

    VálaszTörlés
  2. Imádom a tvájlájot és büszkén vállalom :D Aztán a Hunger Games is a nagy kedvenceim közé tartozik, meg a TMI is (más különben nem lennék itt :) ) Szóval mondhatni multi fandom vagyok :) DE megtanultam nem foglalkozni az ilyen "kritikákkal", csak a jó dolgokkal. Szóval magasról tenni fogok ezekre a negatív kritikákra és nagyon várom a filmet/filmeket :) És még valami: ha előbb látnám a filmet, minthogy olvastam volna a könyvet, szerintem akkor is szeretném a történetet, mivel a Twilight esetében is így volt :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tökéletesen egyetértek. Én vagyok a multifandomok királynője. xD Szeretem a Twilightot, a HP-t, a Gyűrűk urát, a Hunger Gamest, a Hostot, a Percy Jacksont, a Csontvárost meg még ezeregy más dolgot. :)
      És igen, én sem foglalkozom az ilyesmikkel, hacsak nem megállapítom, hogy nagy az isten állatkertje. :)

      Törlés
    2. ezzel maximálisan egyet értek... én a csontvárost csak véletlenül néztem meg filmben... unalomból még feliratosan.... aztán annyira megtetszett, h most fejeztem be az 5. rész olvasását és szomorúan jöttem rá kis keresgélés után, h az utolsó még meg se jelent... pedig ha most kezdeném el olvasni már az is késő lenne... :D türelmetlen vagyok.. = )

      Törlés
  3. Én láttam egy olyan srácot aki azt írta hogy ő nem nézi meg a filmet csak azért mert szerinte fura szemöldök van Lilynek!!!!!!!
    Na és akkor mi van,szerintem ez könyv ettől különleges ez a történet és a szereplői, hogy másak és nem tökéletes egyedei a fehér embernek. Egyébként a Twilight története is nagyon jó csak az emberek nagy rész sajnos előbb látta a filmet mint hogy elolvasta volna a könyvet.
    L.Lilla

    VálaszTörlés

Rendeljétek meg innen Cassie könyveit!

Blogger Widgets