Sziasztok!
Igen, jól olvastátok. Az édesapjával. Ha elolvassátok, megtudjátok, miért. Itt találjátok az eredeti angolt: http://features.blogs.fortune.cnn.com/2012/08/29/cassandra-clare-richard-rumelt/?iid=SF_F_River
Beszélgetés Richard Rumelttel, egy sikeres íróval és üzleti iskolai professzorral és a lányával, Cassandra Clare-rel, aki a bestseller The Mortal Instruments sorozatot vetette papírra.
Az apa vezető üzleti
stratégia tanár. A lánya tinédzsereknek szóló urban fantasy
regények széles körben sikeres szerzője. Együtt az egyik
legszokatlanabb apa-lánya páros.
Richard Rumelt, 69, az
apa. Az UCLA Anderson School of Management professzora 1976 óta. A
Good Strategy/Bad Strategy (Jó Stratégia/Rossz Stratégia) című
könyve felkerült a 2011-es Financial Times listára és ez lett az
év Goldman Sachs Üzleti könyve. Cassandra Clare (született Judith
Rumelt), 39, 2004 óta írja a The Mortal Instruments sorozatot –
egy olyan évtizedet követően, amikor szórakoztató magazinokban
publikált, és alkalomszerűen fanfictionöket írt az interneten. A
modern New Yorkban játszódó történet a démonokkal küzdő
Nefilimek (akiket Árnyvadászoknak is hívnak) kalandjairól szól.
Clare több, mint 10 millió könyvet adott már el, és nemrégiben
kötött szerződést két további sorozat megírására 10 millió
dollár értékben. Az első The Mortal Instruments filmet, a
Csontvárost épp forgatják Torontóban és jövő nyáron érkezik
a Sony Pictures-től.
Rumelt és Clare David A.
Kaplannal beszélgettek kreativitásról, marketingről és a szülői
befolyásról. Ez a beszélgetésük egy szerkesztett verziója.
Richard, te ismert
akadémikus vagy és könyvek tízezreit adtad el. Cassandra, te
pedig a piac egy szélesebb területének kisebb szegmensében vagy
ismert – és még több könyvet adtál el. Van valamilyen
kapcsolat a pályátok között?
RUMELT: A genetika.
[nevet] Nagyon büszke vagyok rá. Fantasztikusan kibontakozott.
CLARE: Az apám nagyon
hisz abban, hogy a természet a befolyás fölött áll.
Ezt gondolta akkor is,
amikor 13 voltál?
RUMPELT: Amikor 13 volt,
nem gondoltam, hogy a genetika miatt van – vagy legalábbis nem az
én családom oldaláról.
CLARE: Azt hiszem, az apám
rendkívüli befolyással volt a karrieremre. Minket, művészeket
gyakran biztatnak – más szerzők, ügynökök, kiadók és a
társadalom –, hogy ne gondoljunk a pénzre, a stratégiára, hogy
hogyan menedzseljük a karrierünket, hogyan teremtsünk márkát,
mert nekünk a művészetre kéne koncentrálnunk.
Szóval az apád segített,
hogy úgy gondolja magadra, mint, nos, egy vállalatra?
CLARE: Igen! Úgy nőttem
fel, hogy hallgattam, ahogyan a stratégiáról és a menedzsmentről
beszél. Igazából a könyvét is olvastam. És mindig azt nevelte
belém, hogy az a személy, akinek van stratégiája, nyerni fog
azzal szemben, akinek nincs. Szóval amikor helyzetbe kerültem, az
első kérdésem az volt: Nos, mi a stratégia? És azt hiszem, ez
szokatlan egy író esetében.
RUMELT: A rossz stratégia
egyik fajtája, amikor az emberek törekszenek valamire, de nincsenek
terveik. És Judy olvasta a könyvem egyik fejezetét erről, még
amikor vázlat volt. Néhány héttel később azt mondta: Nos, a
kiadóm azt mondta: Nagy reményeket fűzünk a következő
könyvéhez. És ő erre azt kérdezte: És akkor – ?
CLARE: Egy ülésteremben
voltunk. A kiadó [Simon & Schuster] azt mondta: A tervünk, hogy
felállítsuk a profilt és növeljük az eladásokat. Erre én: Mik
a konkrét tervek, hogy ezt elérjék? Azt mondták: Nos, több
figyelmet fogunk vonzani a könyvre és többet adunk el.
Szemben azzal a tervvel,
hogy kevesebbet adjanak el?
RUMELT: Célokat neveztek
meg, nem pedig tevékenységeket. A lányomnak megvan az érzéke
hozzá, hogy észrevegyek a kettő közti különbséget.
CLARE: Megkértem őket,
hogy jöjjenek vissza egy-két hét múlva egy listával, hogy mit is
fognak csinálni – hirdetés,
újságcikk, különleges
promók, „third-tier stores like Costco (COST)
they were targeting. For Target (TGT)”
(szánom-bánom, de fogalmam sincs, hogy ezek hogy vannak magyarul),
és hogy van-e kihelyezési tervük. Úgy néztek rám, mintha valami
ufó lennék. „Neked nem kéne ismerned ezeket a szavakat” De
megtették, amit kértem.
(Itt
jön egy kevésbé érdekes rész. Richard véleménye néhány
stratégiával kapcsolatos dologról. Az eredeti angol cikkben
megtalálja, akit esetleg érdekel.)
Judy,
hány könyvet adtál már el?
CLARE:
10 milliónál többet.
Akkor
J.K. Rowling biztonságban van még a következő egy-két évre?
CLARE:
Senki sem ad el úgy könyveket, mint J.K. Rowling. Van egy
szabályunk a könyvkiadásban: Soha semmit ne hasonlíts a Harry
Potterhez, mert ez olyan, mint a villámlás a palackban. (Gondolom,
ez valami kifejezés, amit én nem ismerek. Hiába, nem vagyok profi
angolos. De ha valaki tudja, hogy is mondjuk mi ezt magyarul, akkor
örülnék, ha megírná, hogy tanuljak én is valamit. :D)
RUMELT:
Ez olyan, mint Steve Jobshoz hasonlítani valamit. (Aki esetleg nem
tudja, Steve Jobs többek között az Apple alapítója. Részletesen
itt róla: http://hu.wikipedia.org/wiki/Steve_Jobs
Ha engem kérdeztek, érdemes belemászni az életébe, mert nagyon
érdekes. És a stanfordi beszédét mindenkinek ajánlom, van magyar
felirattal, ha gondoljátok, belinkelhetem – Deszy) Walter Isaacson
könyve egyszerűen briliáns. (W. I. írt egy könyvet Steve Jobs
címmel, ami az ő életéről szól.) De könnyen átszaladhatsz
afölött, hogy mi is volt Jobs stratégiája, ami csak néhány
nagyon egyszerű elemből állt. Az első, amit akart, hogy
kikerüljön a Microsoft és az Intel alól. És az egyetlen út,
amivel ezt el tudta érni, hogy a mobil platformokra ment, ahol nem
voltak Intel chipek és nem volt Microsoft operációs rendszer. És
hogy ilyen pozícióba kerüljön, létrehozta ezt a kis zenés
kütyüt, aztán a telefont és a tabletet.
Meg
szoktátok beszélni Judy könyveinek stratégiáját?
CLARE:
Szoktam beszélgetni
arról Apával, hogy mit is tehetek, mint vállalkozó. Volt egy
érdekes beszélgetésünk a digitális kiadásról. És nagy vágyam,
hogy elérjem, hogy a kiadó a sorozat első könyvét elérhetővé
tegye online ingyen, mert szerintem siker lehet. (Cassie a loss
leader kifejezést használja itt. Ezt az olyan termékekre
használják, amik alacsony áron kaphatóak és ezért vezetővé
válnak. – Deszy) Hát könyv van a sorozatban (nem tudom, melyik
hétre gondol, szerintem hat akart lenni és elírták – Deszy). Ha
az elsőt ingyen adod, remélhetőleg az emberek el akarják olvasni
a többit is és megveszik őket. Ez reklám. Az apám megkérdezte,
hogy „Nincs ilyen modell már valamire?”
RUMELT:
A Doom (egy videójáték) modell fantasztikusan működött.
Szóval
megcsináljátok?
CLARE:
Nagy az ellenállás a kiadók részéről, hogy ingyen adjanak
könyveket. De harcolni fogok érte... (Elég sikeresen harcolhat,
mert múltkor már majdnem ingyen adták. 0,99 $-ért lehetett
letölteni az ebook verziót. – Deszy) Azt hiszem, az egyik jó
dolog az volt a Simon & Schusternél az évek során, hogy
nyitottak az ötletekre, amik eszembe jutnak. Némelyik hatalmas
siker, és sok ötletemet elvetem, miután beszéltem Apával.
RUMELT:
Mondtam Judynak egyszer ebéd közben, amikor ezt az ötletet
említette, hogy írtam egy kutatást még 1985-ben egy újságnak a
szoftver kalózkodásról, és hogy bizonyos fajta szoftvereket talán
jobb lenne, ha hagynák is, hogy ellopják, mert az kiépít egy
felhasználói bázist, ami aztán később keresletet generál. A
vállalatok úgysem fogják ellopni őket. A CFO az egyik olyan
vállalat, melyiknek azt tanácsoltam 1981-ben, hogy adják ki ingyen
az adatbázis programjukat, ők meg rám néztek, és azt mondták:
„Jézus, 700$-ért el fogunk adni belőle 10.000 darabot. Nézd, az
mennyi veszteség!” Ez az a rövidlátó logika, ami ellen
harcolsz.
Adhatnál ilyen tanácsot drogdílereknek és borotvapenge gyártóknak.
RUMELT:
Nekik nincs szükségük a tanácsra. A CFO az, akinek igen.
CLARE:
Eszembe jutott még egy dolog, amit Apával
dolgoztunk ki. Amikor a negyedik könyvem kijött, aminek a címe
Bukott Angyalok Városa, a marketing találkozón voltam a kiadómmal.
És azt mondták, tartanak tőle, hogy csökkenni fog a könyvek
nyomtatott verziójának eladása. Erre azt feleltem: „Csináljunk
valami tapasztalatit – tegyünk valamit a könyvekbe, amit az ember
nem kaphat meg az ebookkal. A könyvek hátuljába beleteszünk egy
levelet, amit az egyik szereplő írt egy másiknak. Olyan lesz, mint
egy valódi levél, egy kis viasz pecséttel, amit a rajongók majd
gyűjteni akarnak. És mivel ez olyan dolog, amit a kezedbe tudsz
fogni, valami olyan, amit nem tudsz előrántani egy Kindle-ből.
És?
CLARE:
Kipróbáltunk. (A Barnes & Noble-nél.) Nagyon sikeres volt.
Újra kellett rendelni. Kifogytak belőlük... Ott voltam a Barnes &
Nobles ülésén, beszédet tartottam. A vezérigazgató azt mondta:
„Tudod, az a dolog, amit a Bukott Angyalok Városával csináltatok
nagyszerű stratégiai ötlet volt. Olyan sikeres volt, hogy már
több tucat szerzőnket megkértük, hogy csináljanak ilyesmit.
Bukott Angyalok Városa kezelésnek hívjuk.
Richard benne
lesz a filmben cameo szerepben? (A cameo az, amikor valakinek nincs
különösebb szerepe, csak néhány másodpercre feltűnik a
képernyőn. Pl. Stephenie Meyer szereplése a Twilightban és a
BD1-ben is ilyen volt, aztán Peter Jackson (A Gyűrűk ura
rendezője) is feltűnt néhány másodpercre a filmekben, és James
Cameron, a Titanic rendezője is benne volt a Titanicban. És még
rengeteg példát lehetne hozni – Deszy)
CLARE: Nem,
de van egy ördögi apa a filmben.
RUMELT: Én
inkább majd a saját filmemmel törődök. Épp elkezdtem egy
projectet, vezérigazgatókat próbálok videóra venni a különböző
stratégiákkal kapcsolatban.
CLARE: De
amúgy külön kértem, hogy a macskám szerepeljen a filmben.
Én nem kaptam levelet a Bukott Angyalok Városával :'( Idehaza mért nem tudják ezeket is megcsinálni ? :(
VálaszTörlésKülföldön sem adják minden kiadáshoz, azt hiszem, csak egy bizonyos kiadáshoz adták.
TörlésDe amúgy nem tudom. :(